Ambassads / consulate besöket!

På Söndag natt åkte jag tåg ner till Helsingfors och var framme 10 före 7, visumintervjun ägde rum först 9.20 så jag hade gott om tid. Jag vandrade iväg till Kaisannieminkatu för att kolla in var ambassaden var. Ambassaden var inte där den skulle vara! Gick upp och ner längs gatan och hittade inte alls något som visade vart jag skulle! Tillslut frågade jag efter vägbeskrivningar. Var är ambassaden tror ni??? 3 km därifrån.

Tänkte ta en buss ditt för att slippa gå, fattade inte ett skit av busstidstabellerna så jag beslöt mig för att gå, gick på rätt gata men åt fel håll. Inte så jättelyckat och då jag märkte det hade jag kommit en bra bit på vägen. Då fick jag vända om och då var klockan redan över 8. Fick börja powerwalka/springa, och låt mig säga HELSINGFORS ÄR INTE PLATT!!!!! Det var backe upp backe ner och bråttom. Då jag äntligen kommer fram så går jag fram till porten och berättar vem jag är och vad jag vill, ger passet och får vänta lite. Ambassaden är jättefin och ståtlig och passar bra in på det alla som varit till stockholms ambassaden berättat.

"Here is a map, the interview will take place att the consulate! Thank you for checking in!"

Jag får en karta och så har de ringat in ett hus på Kaisannieminkatu. Gissa hur sur man blir då man sprungit genom halva Helsinfors för att hinna i tid och så skulle jag bara Checka in där! Jag började gå tillbaka och hoppade på en spårvagn som gick åt samma håll för att slippa gå hela vägen.

Sedan kommer jag tillbaka till där jag började och ser 2 killar så utanför en trappuppgång, det skrek utbytesstudent om dem så jag gick och stod med dem. Försökte framföra en konversation med dem, men det misslyckades de var finska och jag var svensk. Tillslut så pekade jag på dörren och sa USA ??!!! och de nickade. Så jag stod och chillade med dem då, sedan kom en till tjej och stod med oss. Sedan fick de gå in, de hade tid 5 minuter före mig. Jag väntade 5 minuter till innan jag tryckte på knappen och sa mitt namn. NEHEPP, jag slapp inte in, de sa jag fick komma tillbaka om en kvart!

Så då fick jag sitta utanför consulaten saken och se alla andra gå in, medan jag inte fick. Blev väldigt ledsen faktiskt. Sedan kom det några trevliga Au Pairer och lärare som väntade med mig utanför. De slapp in efter 5 minuters väntan. MORR. Tillslut så tryckte jag på knappen igen och sa mitt namn och då slapp jag in! :D

Eller slapp in i byggnaden, fick sitta 40 minuter i ett sunkigt trapphus och vänta. Inte direkt vad jag väntat mig. Consulaten var inuti en lägenhet. Jag fick gå in sist, alla de som kommit efter mig slapp in före. De hade tid EFTER MIG. Där gjordens en säkerhetskontroll innan jag fick gå och sätta mig i vänterummet och vänta 35 minuter.

Jag ropades upp och fick gå till Desk A, där de kollade mina papper. Sedan fick jag sätta mig på nytt. Sedan ropades jag upp till intervjun. Smidig och snabb? I don't think so. Tog ca 10 minuter, jag fick många frågor samt följdfrågor. De var inte jobbiga att besvara men de var jobbiga. Typ Where are you going? Where does the family live? What are there hobbies? Do they have children? Do you know them? Var några frågor jag fick svara på.

Intervjun hördes väldigt bra ut till vänterummet, och 5 stycken blev nekade visa under tiden jag väntade på min intervju. Man blev ju ganska nervös så att säga.

Men mitt visum blev godkänt och kommer snart på posten! HURRAY :D

Efter det shoppade jag i 7 timmar innan jag hoppade på tåget hem.

Kommentarer
Postat av: Julia

Sv: Nej, långt ifrån alla mina kläder uppfyller inte heller dessa klädkoder... Har liksom två par shorts jag får använda typ, och de andra skulle jag inte ens kalla för korta, så deras regler 'är verkligen annorlunda :P

2011-07-12 @ 13:17:23
URL: http://theyearofmylife.devote.se
Postat av: Sara - Utbytesstudent i Frankrike, 11/12

Oj! Det låter inte vackert! :( Tur att jag inte behöver visum! :)

2011-07-15 @ 09:46:17
URL: http://saranissan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0