svar


1. Explorius heter de jag åker med. :)

2. High School, ungefär som ett högstadie/gymnasie år här hemma. Obiligatoriska ämnen för mig är Engelska och Amerikansk historia sedan får jag välja resten själv. Man gör typ sitt egna schema. Beroende på vilken skola man kommer till så finns det olika saker att välja på. Tex min skola erbjuder Dans, keramik, photoshop, teater, spanska osv finns runt 200 olika lektioner man får välja mellan så länge tiderna går ihop. (Amerikanerna läser ju förstås enligt någonsorts läroplan, men utbytesstudenterna får oftast välja ganska fritt) Engelska går lektionerna på. :)

3. Jag har gått ettan vid YA, och får börja tvåan då jag kommer tillbaka. Så jag hoppar bara in där jag slutar, som de flesta gör. Men om man verkligen vill så finns det antagligen möjlighet att läsa några kurser på distans och försöka pussla ihop schemat så man kan hoppa in i samma klass då man kommer hem igen. Men enklast att få reda på hur det är vid din skola är att fråga studiehandledaren.

4. Jag gjorde en intresseanmälan förra sommaren, men det finns de som ansökt nu på våren och ändå åker. Om man ansöker efter nyår så får man inte göra delstatsval. Då kan man välja 3 delstater som man önskar att hamna i, andra organisationer kör på att man får välja regioner i landet. Jag gjorde inget val, man får snabbare placering utan. Man kan fixa egen familj åt sig eller välja att gå på en svindyr privatskola, om man verkligen vill bestämma stad och sånt själv.

& om du undrar nå mer så ere bara ti fråg! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0