This is me

Jag heter Felicia, kallas Isa. Kuststaden Vasa är där jag har mina rötter och även där jag är bosatt just nu. 16 jordsnurr och fyller 17 i November. Svenska är mitt modersmål även fast jag är från Finland.

Men det är ju inte därför ni läser min blogg? De flesta av er är här för att läsa om mitt äventyr i USA som sker i Augusti. Jag flyger iväg till Utah för att bo i en Amerikansk familj och gå i High School. 

Hur kom jag på denna galna idé?

En tjej predikade på våren om hur hon varit utbytesstudent i Brasilien. Hade jag rusat hem den dagen och skrikit att jag ska till USA så hade jag antagligen åkt med 10/11:orna. Men det gjorde jag inte, jag ignorerade det hela tills sommarlovet kom och jag allvarligt började tänka över mina alternativ. SJÄLVKLART ville jag ju åka så jag klagade, skrek och gnällde på mina föräldrar tills de gick med på det. 

I början av Augusti skickade vi in en intressanmälan till Explorius. (STS och EF var det nära att bli men Explorius lockade mest!) Främst för att det ingick det mesta och för att det var mest prisvärda. Efter några dagar fick jag hem lite info om deras program och papper att fylla i. Fick även mejl om intervjun. 

September kom och 10/11:orna var alla iväg, då fick jag tid för en intervju.  Pratade lite om mina förväntningar, info och språkutvärdering. Det var tyst en stund från Explorius men tillslut kom det brev...
GRATTIS DU ÄR ANTAGEN ...!!(följt av något mer som jag inte minns)

Genast skickade vi in mera info och fick lösenord till min ISE sida. ISE var min amerikanska organisation och de hade ansvar för att hitta en familj till mig. 90 dagar hade jag på mig att fylla i alla info som de krävde. Allt från min ålder till läkarintyg och lärarens rekomendationer. Slö som jag är så blev det nog inte gjord på 90 dagar... och rejected blev jag en gång för att jag fyllt i lite för slarvigt. Hoppsan!

I början av Januari tryckte vi send och mina ISE uppgifter skickades till Explorius. Samtidigt blev jag kallad på ett SLEP test, för att utvärdera mina engelska kunskaper. 

I Februari hade mina papper skickats vidare till USA för att godkännas. Jag planerade att åka på praktik till Sverige i 2 veckor, men innan jag åkte fick jag en trevlig överraskning. Den 7 Februari, dagen innan jag åkte till Sverige hade ISE get mig klartecken och letade familj. Några fel var det ju i min ansökan men who cares? Region hade jag fått. Rocky mountains region.

Jag kom hem efter 2 veckors praktik och loggade in på min ISE sida för att se om felen rättats till faller jag nästan av stolen! Där möts jag av en väldigt konstig syn. Host family information står det på framsidan då jag loggar in! Följt av namn och adress. Placeringen hade jag fått under tiden jag var borta, på mindre än 10 dagar hade någon familj tyckt att jag skulle vara en perfekt dotter för dem. Wow tänkte jag.

Efter att ha mejlat några gånger så är vi nu vänner på facebook. Jag har sprutor kvar att ta, ett visum att fixa och andra smågrejjor som ska ske under sommaren. Men det mest dramatiska är över så att säga. 

Väntar just nu på att Augusti kommer så jag får åka iväg och se hur mitt år kommer bli. Mina ups and downs och iaktagleser får ni läsa om här eller så kan ni adda mig på Facebook. Om ni har frågor eller så skicka på FB eller skriv en kommentar här på bloggen! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Gud va coolt ! Jag är själv från Finland, bor ca 100 km norr om Vasa ( min syster bor i Vasa ).



Skulle själv vilja pröva på High school-livet men tror inte jag vågar ... än.



Anyway. Gillar din blogg, kul att få mer information om utbytesstudent-juttun :)

2011-01-08 @ 18:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0