Vad händer nu?

Så äntligen har du skickat iväg en anmälan till organisationen X. Vad händer sedan? I mitt fall så fick jag ett mejl av en representant som undrade när jag hade passligt att komma på intervju, jag fick några till papper att fylla i tills intervjun. Med frågor som " Varför vill jag åka? " och "Allergier?". Intervjun tog ca 30 minuter och vi gick igenom mina svar på frågorna och så kollade hon att jag kunde prata någorlunda okej Engelska. Inget att vara nervös över, okej?

Ungefär i samma skede ville min organisation ha papper över vad andra tyckte om mig, så jag fick hälsa på min gamla Engelska lärare från högstadiet och bad henne fylla i några goda ord om mig och min mognads nivå. 

Efter det tog det några veckor innan jag fick brev på posten om att jag var antagen. Jag fick fylla i lite mera papper och betala lite pengar. Sedan fick jag mitt lösenord till ISE's online ansökan. De flesta organisationer kommer att ge dig inloggnings grejs till en annan sida eller så får du hem en hög med papper att fylla i istället. Det här är det mest tidskrävande delen av hela processen och sätt mycket tid på den för det är det här din vfamilj kommer att se när de söker efter en utbytesstudent! Min ansökan var 21 sidor lång och allt det här fanns med:

Page [01] - Student's Information

Complete (info om dig, adress, födelsedag, vikt osv)

Page [02] - Brothers & Sisters

Complete (info om dina syskon)

Page [03] - Personal Data

Complete (mera info om dig)

Page [04] - Family Pictures

Complete (bilder av dig, din familj och kompisar)

Page [05] - Student's Letter

Complete (brev till vfamilj)

Page [06] - Parent's Letter

Complete (brev åt din vfamilj från dina föräldrar)

Page [07] - School Information

Complete (info om din nuvarande skola)

Page [08] - Transcript of Grades

Complete (dina betyg)

Page [09] - Language Evaluation

Complete (utvärdering av dina kunskaper i Engelska)

Page [10] - Social Skills

Complete (utvärdering av dina sociala talanger? lol)

Page [11] - Health Questionnaire

Complete (har du haft vattkoppor? osv)

Page [12] - Clinical Evaluation

Complete (friskintyg från läkare)

Page [13] - Immunization Record

Complete (vaccinations intyg)

Page [14] - Authorization to Treat a Minor

Complete (kontrakt)

Page [15] - Program Agreement

Complete (kontrakt)

Page [16] - Liability Release

Complete (kontrakt)

Page [17] - Travel Authorization

Complete (kontrakt)

Page [18] - Private School

Complete (ska du gå i en public eller privat highschool?)

Page [19] - Personal Interview & English Fluency Assessment

Complete (jag vet inte äns, tror din lärare fyller i det)

Page [20] - Regional Choice

Complete (delstats val?)

Page [21] - State Choice

Complete (delstats val?)


Du får 3 månader på dig att bli klar med din ansökan och sedan skickas den iväg till din organisation i hemlandet, de går igenom den och skickar tillbaka den om du glömt något. Annars skickas den iväg till USA där de går igenom den ännu en gång! Efter att du blivit godkänd blir du placerad i en region av landet. Jag fick placering i Rocky Mountains Region. Alltså letade de familj åt mig i Montana, Colorado, Wyoming, Utah och Idaho. Sedan vet jag inte riktigt hur det funkade, det kan hända att de gav mig till en rep i Utah direkt och aldrig letade i någon annan delstat. OM hon inte hade hittat någon familj hade jag hoppat till nästa delstat i regionen. Om det verkligen skulle skita sig och ingen vill ha mig så kommer de andra regionerna börja leta familj åt mig när de placerat alla sina studenter. Det hände iaf aldrig, jag fick placering 10 dagar efter att ISE godkände min ansökan. Det är ungefär samma system inom alla organisationer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0